Content decay – czym jest i jak wpływa na pozycje w Google?
Udało Ci napisać dopracowany w każdym szczególe tekst, który szybko osiągnął wysokie pozycje. Po upływie miesięcy ku swojemu zaskoczeniu zauważasz, że artykuł z czasem zaczyna przyciągać coraz mniej odbiorców, mimo że przecież jego wartość merytoryczna i forma pozostają niezmienne. Znasz to? Właśnie tak działa zjawisko określane jako „content decay”, które po polsku luźno tłumaczy się jako „gnicie treści”. Na czym ono polega i jak mu przeciwdziałać?
Co to jest i na czym polega content decay?
Proces zwany content decay polega na tym, że wraz z upływem czasu treści tracą na mocy SEO. Łatwo to zauważyć podczas wyszukiwania haseł w Google – często zdarza się bowiem, że na pierwszych pozycjach znajdują się teksty stworzone w ciągu ostatnich kilku-kilkunastu miesięcy. Oczywiście nie jest to żelazną zasadą i nie zawsze tak się dzieje, jednak jest to częste zjawisko, szczególnie gdy chodzi o aktualne tematy. To oznacza, że teksty, które wcześniej znajdowały się na wysokich pozycjach, teraz są poza topem. Istnieje prawdopodobieństwo, że spadły w rankingu właśnie w wyniku dotknięcia zjawiskiem content decay.
Każda agencja copywriterska czy interaktywna słusznie koncentruje się przede wszystkim na tworzeniu nowych materiałów. Dostarczanie świeżego contentu skutecznie buduje wizerunek marki i pozycje w wynikach wyszukiwania w Google, jednak aby nie zaprzepaścić efektów pracy, warto dbać również o już wcześniej opublikowane treści. Krótko mówiąc, chcąc uniknąć zjawiska jej „gnicia” i spadku widoczności w wyszukiwarkach, konieczne jest zarówno udostępnianie nowego contentu, jak i odświeżanie tekstów już wcześniej umieszczanych na stronie.
Z czego wynika content decay
Układając wyniki wyszukiwania w odpowiedzi na zapytania użytkowników internetu, Google bierze pod uwagę setki rozmaitych czynników. Jedną z istotnych zmiennych rankingowych jest odświeżenie zawartości witryny. Warto mieć świadomość, że aktualizacja treści strony ma wpływ na jej pozycję w Google, dlatego nawet doskonale napisane artykuły, które krótki czas po publikacji osiągnęły bardzo dobre wyniki, po jakimś spadną w wyszukiwarce, jeżeli strona i one same pozostaną nieaktualizowane.
Poza faktem, że Google docenia regularnie aktualizowane witryny, do zjawiska content decay przyczynia się również rosnąca konkurencja. Każdego miesiąca powstają nowe strony na ten sam temat, które walczą o względnie stałą liczbą odbiorców. Jeszcze kilka lat temu na palcach jednej ręki można było policzyć np. blogi na takie tematy jak copywriting, podczas gdy dzisiaj są ich setki. I mimo że wybór się poszerza, to pula czytelników pozostaje niezmienna, dlatego nieaktualizowane witryny i adresy szybko tracą wywalczone wcześnie pozycje. Poza tym publikowane w internecie artykuły blogowe i inne teksty są coraz lepsze, co jeszcze bardziej utrudnia utrzymanie dobrej widoczności w Google i sprzyja spadkom w SERPach.
Content decay – przyczyny
- Algorytmy Google, które faworyzują regularnie aktualnie witryny
- Rosnąca liczba stron o tej samej tematyce, które walczą o niezmienną liczbę odbiorców.
- Konkurencja, która wyznacza coraz lepsze standardy copywritingu.
Content decay to proces, który nie dzieje się od razu, lecz postępuje w czasie, co utrudnia jego identyfikację. Właściciel witryny może pozostawać „uśpiony” i nie mieć świadomości, że stworzone przez niego z najwyższym zaangażowaniem treści powoli, acz sukcesywnie tracą na mocy SEO i spadają w rankingu. W efekcie obniża się ruch na stronie, a Ty tracisz czytelników czy klientów. Warto zatem trzymać rękę na pulsie i na bieżąco sprawdzać wyniki witryny w Google Analytics czy innym narzędziu analitycznym, aby w porę wykryć spadki i podjąć działania zaradcze. Jakie? Jak uniknąć „gnicia treści”?
Content decay – zapobieganie
Skoro wyszukiwarki internetowe faworyzują systematycznie odświeżane witryny, które są regularnie wzbogacane o nowe materiały, wniosek jest prosty – należy zadbać o odpowiednio częste publikowanie treści. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, stronę firmową, blog, czy jakikolwiek inny projekt online, co najmniej od czasu udostępniaj nowe teksty. W razie potrzeby zleć pisanie artykułów naszej agencji copywriterskiej.
Publikowanie świeżych treści to jedno – nie mniej istotne jest wzbogacanie wcześniej umieszczonych na stronie tekstów. Błędem jest zatem pozostawianie ich samym sobie i liczenie na to, że przez lata utrzymają swoje wysokie pozycje. Aby to było możliwe, zdecydowanie warto co jakiś czas uzupełniać wcześniej napisane artykuły i inne materiały o nowe informacje. Co ważne, nie muszą to być diametralne zmiany – wystarczy dodanie kolejnego akapitu, nowego odnośnika czy nawet dodatkowej grafiki. To znak dla Google, że „coś się dzieje”, a strona nie leży odłogiem, więc można ją pozostawić na wysokich pozycjach.
Podsumowując – jeśli chcesz uniknąć zjawiska content decay, zatroszcz się, aby Twoja strona była bieżąca uaktualniana o wartościową tematyczną zawartość, a przy tym wykonuj regularne przeglądy już opublikowanych tekstów i uzupełniaj je o nowe treści oraz informacje.
Jak przeciwdziałać „gniciu treści”
- Regularnie publikuj nowe treści w domenie.
- Wykonuj systematyczne przeglądy starszych treści.
- Aktualizuj starsze teksty o nowe informacje, grafiki, linki, wideo i inne materiały.